Verrijkingsgroepen

Op twee scholen verzorg ik verrijkingsonderwijs voor leerlingen uit groep 3/4 tot 8. Het gaat hierbij om groepen leerlingen die met hun eigen leervraag werken aan uitdagende projecten. De leervragen gaan vaak over fouten durven maken, leren samenwerken, uitdaging aangaan, doorzetten en omgaan met tegenslag, maar ook emotieregulatie of zelfstandig een opdracht kunnen uitvoeren.

Leerlingbegeleiding

Daarnaast begeleid ik leerlingen met extra of andere behoeften individueel of in kleine groepjes om tot ontwikkeling te komen. Onderwerpen waar extra tijd voor is zijn o.a faalangst, fixed mindset en blokkeren bij nieuwe opdrachten of helemaal de passie kwijt zijn en met tegenzin naar school gaan.

Puzzelen

Vanuit HB in Contact word ik regelmatig gevraagd om mee te denken in complexe casussen binnen scholen of samenwerkingsverbanden. Vaak sluit ik aan bij een multidisciplinair team waar samen de puzzel wordt opgelost. In deze puzzel wordt vaak mijn expertise gevraagd op hoogbegaafdheidsgebied. Hieruit volgt regelmatig de vraag om de leerling individueel te begeleiden.

Opzetten

Een mogelijk onderdeel van mijn aanbod is het opzetten en begeleiden (of iemand opleiden) van een verrijkingsgroep. Een verrijkingsgroep kan een onderdeel zijn van passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. Het is mogelijk een stap, maar zeker niet de eerste die gezet zou moeten worden. Passend onderwijs begint in de klas.