Veilige plek

De klas is een belangrijke plek voor de leerling. Hij is daar tenslotte 5 dagen in de week zo’n 6 uur per dag aanwezig. Een groep leeftijdsgenoten waar je samen mee leert, plezier maakt en veel dingen ontdekt. Contact met klasgenoten en een tolerante, veilige sfeer, komen de leerresultaten van elke leerling te goede, dus ook van de hoogbegaafde leerling. De leerkracht is hierin een belangrijke schakel.

Coaching

Op de scholen waar ik werk, coach ik de leerkrachten bij het verzorgen van passend onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Passend onderwijs begint niet bij materiaal, maar bij het kijken naar wat de leerling nodig heeft om de volgende stap te kunnen maken in zijn ontwikkeling. Ik werk hierin op een oplossingsgerichte manier met de leerkracht samen. We kijken vaak naar hoe je een leerling aanspreekt. En hoe duidelijk je bent in je vraagstelling en verwachtingen. Ook hoe het contact is tussen de leerling en leerkracht en hoe deze verstevigd kan worden, is vaak een onderwerp.

Materiaal

Men zoekt regelmatig de oplossing in materialen. Toch krijg ik vaak te horen, van de leerlingen die ik begeleid, dat het soms voelt als “weer een boekje” of extra werk. Hier zijn de leerlingen vaak niet (meer) gemotiveerd voor en dat vraagt van de leerkracht een andere aanpak. Ik kijk graag mee in wat je anders kunt aanbieden en hoe je soms bestaand materiaal uitdagender kunt inzetten. Ook meekijken met de weektaak is een veelgestelde vraag.

Ouders

De driehoek van ouders, leerling en leerkracht is soms verstoord geraakt. Vanuit mijn expertise en objectiviteit sluit ik regelmatig aan bij een oudergesprek. Dit wordt als prettig ervaren door alle partijen. Het gaat hierin niet over gelijk hebben, maar samen puzzelen naar wat nodig is en met welke prioriteit en mogelijkheden.